یکشنبه 28 آبان 1396
جملات قصار:
امام رضا (علیه السلام) :دانش گنجینه های با ارزشی است و کلیدهای آن پرسش است پس بپرسید خدایتان رحمت کند.                        امام صادق (ع) می فرمایند : سوال کلید گنج دانش است                        امیر المومنین علی (علیه السلام) : هرکس با خردمندان مشورت کند از پرتوی خردها روشنایی می گیرد .                       
  مقالات  


  پیگیری سوالات  

 کد رهگیری:



  ورود  
نام کاربری :   
کلمه عبور :   



به خاطر بسپار
[عضویت]
  ذکر ایام هفته  



  چه طولانی شده غیبت!!  

  سخنان نورانی  

زمان انتشار: 25 مهر 1395   10:09:33

اوصاف زینب ع

ویژگی های بارز حضرت زینب علیها سلام

اگر عبودیت را به معنای نمایش زیبای آفریدگار بدانیم پس زینب کبری ع از زمره بهترین بندگان است چراکه او خدای متعال را زیبا و نیکو نشان داده است. زینب سلام الله علیها با همه اوصاف شایسته خویش از علم و معرفتش تا عبادات و خلوص و صبر و شکرگزاریش خدای خویش را زیبا جلوه داده است.
 
بسم الله الرحمن الرحیم
ویژگی های بارز شخصیت زینب کبری (سلام الله علیها)
زینب کبری ع را باید از زنان بزرگ تاریخ و اسلام دانست. جوهره با عظمت زینب کبری ع بعد از واقعه عاشورا آنگونه که باید نمود یابد نمود یافت. کاروان اسرا با وجود حضور حضرت سیدالساجدین ع ، بدون مدیریت و رهبری زینب کبری ع دچار ضعف و شکست بزرگی می شد اما حضور شجاعانه آن بزرگ بانو باعث شد اسارت نیز به پیروزی دیگری منجر شود. البته نباید فراموش کرد صاحب عصمت یعنی امام سجاد ع از از مدد رساندن به آن وجود پرظرفیت در مقام باطن غافل نبوده است هرچند در مقام ظاهر این مدد رسانی بالعکس بوده و حضرت در تحت حمایت عمه بزرگوار خویش بودند.
برای آشنایی بیشتر با دریای بیکران اوصاف زینب کبری ع به ذکر چند ویژگی در حد بضاعت ناچیز خود بسنده می کنیم.
1.بندگی و عبودیت
عبودیت عبارت است از نسبت و رابطه ای متعالی بین مخلوق و خالق. خداوند متعال در قرآن کریم این نسبت را از زبان صابران چنین بیان می فرماید:
انا لله و انا الیه راجعون
نسبت ما با خداوند متعال این است که ما از آن اوییم. این نسبت بالاتر و برتر از هر نسبتی و اصیلترین آنهاست بطوری که وقتی ظهور می کند رنگ همه نسبتهای دیگر را نیز می شوید :
لا انساب بینهم یومئذ و لا یتسائلون
بین آنها در آن روز نه نسبتی است و نه درباره آن مورد سوال قرار می گیرند
آری وقتی نسبت حقیقی جلوه می کند همه نسبتهای مجازی رنگ می بازند. نسبت پدر و فرزندی نسبت برادر و خواهری نسبت زن و شوهر همه و همه از بین می رود چراکه نسبت انسان با خدای خویش آشکار می شود. او مالک ما و ما از آن اوییم. 
نیز نباید فراموش کرد که این مالکیت یک مالکیت حقیقی است نه اعتباری و قراردادی و از آنجا که در مالکیت حقیقی مملوک شانی از شوون وجودی مالک خویش است پس انسان بلکه کل عالم آفرینش شانی از شوون وجودی حضرت حق است. به عبارت دیگر آفریدگان مظاهر و مجالی حق اند. آن حقیقت غیبی در مخلوقات جلوه گر شده است و خود را به نمایش گذاشته است. اما همه مخلوقات خالق خویش را خوب نشان نداده اند. وقتی با معیار عقل و شرع بلکه عرف صحیح به قضاوت می نشینیم می بینیم که واقعا مخلوقات در نشان دادن حق تعالی در یک درجه نیستند. یکی خوب و یکی خوبتر و چه بسا یکی بد و یکی بدتر است. هرچند همه مخلوقات از یک فیض برخوردار شده اند اما به حسب استعداد  ذاتی خود به انحاء مختلف اورا نشان داده اند مانند گیاهانی که از یک زمین و یک خاک و آب تغذیه می شوند اما یکی مانند گل، زیبا و خوشبو و یکی مانند خار، نازیبا و بدبو جلوه می کنند. مخلوقات نیز چنین اند. هرچند از یک فیض الهی برخوردارند اما یکی صالح و نیکوکار و یکی طالح و بدکردار می شود. اگر عبودیت را به معنای نمایش زیبای آفریدگار بدانیم پس زینب کبری ع از زمره بهترین بندگان است چراکه او خدای متعال را زیبا و نیکو نشان داده است. زینب سلام الله علیها با همه اوصاف شایسته خویش از علم و معرفتش تا عبادات و خلوص و صبر و شکرگزاریش خدای خویش را زیبا جلوه داده است.
اما در خصوص عبادت به معنای خاص که همان مناسک شرعی است همان بس که در سخت ترین شرایط یعنی شرایط اسارت در دست دژخیمان حیوان صفت یزیدی نماز شبش ترک نشده است. نماز شبی که از فرط خستگی و افسردگی در حالت نشسته خوانده می شد. سلام خدا بر آن تن خسته و آن دل شکسته که نشسته و در خلوت انس با خدای خود بر اطاعت و محبت عهد دوباره بسته.
2.همراهی و پشتیبانی از ولایت
دومین ویژگی بارز زینب کبری ع همراهی با ولایت و پشتیبانی از آن است. زینب کبری ع با هفت تن از صاحبان عصمت همراه بوده است. از نبی اکرم ص در آخرین سالهای عمر شریفشان گرفته تا امام محمد باقر ع که در صحنه کربلا کودکی خردسال بوده است. همراهی به هفت تن از بزرگترین اولیاء الهی فرصت استثنایی است که نصیب هرکسی نمی شود بخصوص که زینب س رابطه نزدیک خویشاوندی با آنها داشته و موجب بهره بیشتر می شده است. اما وقتی این همراهی مهمتر و ارزشمندتر می شود که توجه داشته باشیم اولیاء الهی اغلب به مصائب و ابتلائات زیادی دچار می شوند چرا که به حسب روایت : "البلاء لاهل الولاء" هرچه فرد از مقام ولایت بالاتری برخوردار باشد به بلاهای بزرگتر و بیشتری مبتلا می شود؛ آنگاه است که همراهی با مقام ولایت توام با سختی و مشکلات بسیاری خواهد بود لذا فرد ثابت قدم در همراهی با ولایت از ارزش بالاتری برخوردار می گردد. حضرت زینب ع در مصائب این هفت ولی الهی شریک بوده فلذا ثبات قدم او را در این همراهی و فاصله نگرفتن باید ستود. چه بسیارند مدعیان ولایتی که به چشیدن کمترین سختی بخاطر ولی الهی  از او جدا شده و راه دیگری را در پیش می گیرند. وقایع قیام سیدالشهدا ع شاهدی بر این مدعاست چون در تواریخ آمده است که کاروان حضرت در مسیر مکه به کوفه از هر آبادی که می گذشت عده زیادی با او همراه می شدند تا اینکه خبر شهادت مسلم رسید. آنجا بود که بسیاری افراد از حضرت جدا شدند و هرچه در مسیر، نشانه های بلا و مصیبت بیشتر می شد از تعداد همراهان کمتر می گشت؛ تا شب عاشورا که باز هم عده ای بعد از اطلاع از وقایع فردا حضرت را ترک کردند و برای همیشه لکه خواری و ذلت بر خود نهادند. بلکه اگر امروز هم به جامعه خود که در آن نائب امام معصوم ع حضور دارد نگاه کنیم می بینیم بسیاری افراد به بهانه های مختلف از ولایت بلکه از کشور اسلامی فاصله می گیرند تا به دنیا و رفاه مطلوب خود برسند.
اینکه زینب س در تمام مراحل در کنار مقام ولایت حضور داشته و همه سختی های این همراهی را هم به جان می خرد یعنی اینکه او پاکباخته مقام ولایت است و حاضر است جانش را هم فدای آن کند لذا سختیها و مشقتها و مصائب را در کنار آنان می چشد ولی یک گام عقب نرفته و فاصله نمی گیرد. سلام بر آن قامت استوار و آن دل بیدار و آن عقل هشیار و آن ثابت قدمِ دل افکار
3.صبر
زینب ع را نماد صبر و شکیبایی می دانند و این کاملا بجا و درست است. زینب ع در طول عمر 55 ساله خویش دهها مصیبت بزرگ و کوچک را از سر گذرانده اما صبر و شکیبایی اش را از دست نداده است. آنگاه که جد مهربان خود را از دست داد و آنگاه که مادر جوانش را در کوچه ها زدند و شهید کردند و آنگاه که فرق پدر عزیزش را شکافته دید و آنگاه که بدن برادرش حسن ع را در قبرستان بقیع تیرباران شده یافت و آنگاه که همه اطرافیان و فرزندان خود و برادرش را در خون خفته یافت و آنگاه که تن پاره پاره برادر را در جلو روی خود مشاهده کرد راهی جز طریق صبر و شکر نپیمود. این صحنه ها هریک به تنهایی می توانند صبر و شکیبایی افراد را از آنها بگیرند اما زینب ع در برابر همه مقاومت کرد و باز هم بخاطر غم و اندوه از پای ننشست و در زمان لازم به دفاع از امام خویش و کودکان و فرزندان بی دفاع در برابر دشمنان جنایتکار پرداخت. 
صبر در معارف دین بسیار مورد ستایش قرار گرفته تا جایی که آنرا به منزله سر برای ایمان دانسته اند. روشن است که در مسیر صعودی ایمان که مسیری سخت و مشکل است، نداشتن صبر گوهر عقیده را ضایع و پای انسان را در مسیر سست می کند. اما ثمره شیرین صبر آن است که باب ملکوت عالم را برای صابران حقیقی می گشاید تا از پس پرده چهره نازیبای ظاهری امور چهره دلارای ملکوتی آن را نیز مشاهده کنند لذاست که جمله عرشی "مارایت الا جمیلا" زینب ع نگاه ظاهربین یزید به واقعه کربلا را شکستی معرفتی می دهد و برای همیشه به یادگار می ماند. آری ثمره صبر راه یافتن به حقیقت زیبای جهان و پدیده های آن است. به همین خاطر است که برای صابران اجر بی حساب منظور شده است چه اینکه هر اجری حد و اندازه ای دارد اما نگاه زیبا حدی ندارد ، صاحب این اجر، به هرچیز و به هرجا و به هر طرف که نظر کند زیبایی بعد زیبایی می بیند پس بی حساب است چون پایان ندارد.
السلام علی قلب زینب الصبور و لسانها الشکور
سلام بر آن نظاره گر زیبا بین که اجر بی پایان خود را از چشیدن تلخ ترین حادثه ها به ارث برد . باشد که به ما نیز با آن نگاه الهی نظری بیفکند.
ح.توانا
محرم الحرام 1438   
 
Patience
She knows as a symbol of patience and this is absolutely right and true. Zaynab (AS) during his 55-year life of dozens of large and small tragedies gone but not lost his patience. and his children and his brother were sleeping in the blood and when I see people ripped his brother on the way forward except through patience and sugar Npymvd. pay criminal enemies.
Education has been highly praised wait religion to the extent that it constitutes a faith known for. It is clear that the path is difficult to believe in that direction, having lost patience essence of belief and undermines human foot on the track. But the sweet fruit of patience is that the real kingdom of heaven opens up to the patient to look behind the ugly face of it to see the faces of Delara kingdom, including sublime Thus, the "Marayt Ella Jamila" Zainab shrine in Karbala, Yazid superficial look at the failure cognitive and memory will remain forever. Yes, the fruit of patience find a way into the beautiful world and its phenomena. incalculable because not end.
Zainab Imam Ali heart Alsbvr and language Alshkvr
I watched the beautiful endless between the bricks of the most bitter tasting events inherited. We also look that it cast speculative theology.
 


کد مطلب : 2169               بازدید از مطلب: 194
ارسال اين مطلب به دوستان
ارسال اين مطلب به دوستان
دريافت فايل مطلب
دريافت فايل مطلب
نسخه قابل چاپ
نسخه قابل چاپ

 [0 نظر]



نام شما :
آدرس سایت یا وبلاگ:
http://
آدرس ايميل :
نظر شما :
کد امنیتی:
  

  یادداشت  
 معرفی
 
الحمد والثناء لعین الوجود و الصلاه و السلام علی واقف مواقف الشهود و علی آله امناء المعبود
 
این سایت به یاری خدا برای ارائه مشاوره دینی و پاسخگویی به سوالات دینی مراجعین عزیز و ارائه مقالاتی در زمینه های مذهبی و فرهنگی می باشد. ما اهل علم و فضل را به همکاری در زمینه های گفته شده دعوت می نماییم.
از او یاری می طلبیم و بر او توکل داریم.

  پیوندها  
  اوقات شرعي  

درباره ما  ارتباط با ما  |  آمار بازدیدکنندگان |  جستجو  |  فید مطالب

استفاده از کلیه مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

طراح : شرکت گذرگاه وارثان لارستان‬