یکشنبه 28 آبان 1396
جملات قصار:
امام رضا (علیه السلام) :دانش گنجینه های با ارزشی است و کلیدهای آن پرسش است پس بپرسید خدایتان رحمت کند.                        امام صادق (ع) می فرمایند : سوال کلید گنج دانش است                        امیر المومنین علی (علیه السلام) : هرکس با خردمندان مشورت کند از پرتوی خردها روشنایی می گیرد .                       
  مقالات  


  پیگیری سوالات  

 کد رهگیری:



  ورود  
نام کاربری :   
کلمه عبور :   



به خاطر بسپار
[عضویت]
  ذکر ایام هفته  



  چه طولانی شده غیبت!!  

  سخنان نورانی  

زمان انتشار: 15 مهر 1395   10:09:28

حق و باطل

ویژگی های جبهه حق و باطل

از زمانی که آدم علیه السلام خلق شد و ابلیس لعین به خصومت و دشمنی با او پرداخت جبهه حق و باطل در مقابل هم صف آرایی کردند و این دوجبهه همیشه بوده و همیشه خواهد بود. این جمله معروف کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بیانگر همین حقیقت است . البته در این بیان کربلا و عاشورا میزان و معیار قراداده شده است چرا که این میدان سخت ترین و مهمترین جبهه ای است که در طول تاریخ بین حق و باطل آراسته شده است به این جهت که هم تشخیص حق و باطل در این جبهه سخت بوده است هم مقاصد طرفین بسیار مهم بوده است و هم وقایع آن بسیار رقت انگیز و دردآور است. لذا ما سعی می کنیم ویژگی های این دو جبهه را بر اساس همین میزان بزرگ تعیین کنیم.
 
ویژگی های جبهه حق و جبهه باطل
 
سلام برتو سلام آن کس که به حرمت تو آشناست و در ولایت و دوستی تو مخلص و بی ریاست و به سبب محبت و ولای تو به خدا تقرب جسته و از دشمنانت بیزار است سلام کسی که قلبش از مصیبت تو جریحه دار و اشکش به هنگام یاد تو جاری است سلام کسی که دردناک و اندهگین و سرگشته است و از شدت غم بی چیز شده و از حرکت بازایستاده است سلام کسی که اگر با تو در کربلا می بود با جانش در برابر تیزی شمشیرها از تو محافظت می نمود و باقیمانده جانش را به خاطر تو بدست مرگ می سپرد و در رکاب تو جهاد می کرد و تو را علیه ستمکاران یاری می کرد و جان و تن و مال و فرزندش را فدای تو می نمود ای کاش جانش فدای جان تو و خانواده اش سپر بلای اهل بیت تو می بود اگر زمانه تولد مرا به تاخیر انداخت و تقدیر الهی مرا از یاری تو بازداشت و نتوانستم تا با آنانکه با تو جنگیدند بجنگم و با کسانی که با تو اظهار دشمنی کردند خصومت نمایم در عوض اینک به خاطر حسرت بر از دست دادن تو و تاسف بر مصیبت هایی که تو را گرفتار کرد و از سوزش اندوه نبودن با تو هر صبح و شب برای تو شیون می کنم و بجای اشک ریختن خون می گریم و آنقدر غمناک می نالم تا جایی که از فرط اندوه مصیبت جانفرسا و شدت حزن غصه جانکاه جان سپارم.
 
انقلاب مهدی انقلابی حسینی
این سلام و مناجات صاحب الزمان عج به جد شهیدش ابا عبدالله الحسین علیه السلام است. از این کلام جانسوز اوج علاقه و شدت محبت حضرت را به سیدالشهدا می توان درک کرد. و می توان به اوج نفرت و انزجار او از ستمگران و ظالمان پی برد. نمی توان بعید شمرد که همین علاقه و همین انزجار است که پایه قیام جهانی او خواهد بود لذا از اکنون بدانیم که حضرت ولی عصر امتداد وجودی حسین علیه السلام است و قیام او قیامی حسینی است با این تفاوت که حسین علیه السلام با ظلم یزید جنگید و شهید شد اما حضرت با جهان ظلم و استکبار خواهد جنگید و پیروز خواهد شد. ان شاالله ما نیز از یاران حضرت در قیام و انقلاب جهانی او باشیم. و البته به قول رهبر معظم سربازی امام زمان کار آسانی نیست نیاز به خودسازی دارد. باید خود را برای آن انقلاب جهانی که در آن ولی عصر با استکبار جهانی پنجه در می افکند آماده شد این جنگ، جنگ سختی است و برای سختی هایش باید خود را آماده نمود. 
 
ویژگی های جبهه حق و باطل
از زمانی که آدم علیه السلام خلق شد و ابلیس لعین به خصومت و دشمنی با او پرداخت جبهه حق و باطل در مقابل هم صف آرایی کردند و این دوجبهه همیشه بوده و همیشه خواهد بود. جمله معروف "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" بیانگر همین حقیقت است . البته در این بیان کربلا و عاشورا میزان و معیار قراداده شده است چرا که این میدان سخت ترین و مهمترین جبهه ای است که در طول تاریخ بین حق و باطل آراسته شده است به این جهت که هم تشخیص حق و باطل در این جبهه سخت بوده است هم مقاصد طرفین بسیار مهم بوده است و هم وقایع آن بسیار رقت انگیز و دردآور است. لذا ما سعی می کنیم ویژگی های این دو جبهه را بر اساس همین میزان بزرگ تعیین کنیم.
 
اولین ویژگی جبهه حق ایمان به خدای یکتا و ویژگی جبهه باطل کفر و نفاق است
سیدالشهدا و یارانش نماد خداپرستی و یزید و لشکریانش نماد کفر و نفاق هستند.امام حسین علیه السلام در خانه وحی و نبوت و از پدر و مادری موحد و پاک متولد شد و در تحت تربیت جد و والدین خویش بندگی و خداپرستی را آموخت و با جان و تن و وجودش درآمیخت . یاران حضرت نیز هریک بنده ای شایسته برای خدای متعال و انسانی راستین بودند. در شب عاشورا صدای مناجات حضرت و یارانش همه جا به گوش می رسید. حسین علیه السلام را می توان از سخنانش از رفتارش و از دعا و مناجاتش شناخت که او موحدی کامل است.دعای عرفه امام حسین علیه السلام برای اقرار به این معنا کافی است:
خدایا آنکس که تورا دارد چه کم دارد و آنکس که تورا ندارد چه دارد؟
خدا من در بی نیازیم فقیر درگاه توام چگونه در فقر و نداری ام فقیر درگاه تو نباشم؟
امثال این کلمات که از نهاد و جان سیدالشهدا ترواش می کند نشانگر اوج باور او به حقیقت توحید است.
در سمت مقابل و در جبهه باطل ما کفر و نفاق را می بینیم. یزید نماد این ظلمت و تاریکی است. خاندان اموی در کفر غوطه ور بودند وقتی اسلام بر آنها غلبه یافت کفرشان به نفاق تبدیل شد چون جرات اظهار کفر را نداشتند پس آنرا مخفی ساختند اما وقتی دوباره قدرت یافتند کم کم از پرده نفاق درآمدند تا جایی که یزید علنا اظهار کفر می کرد. او در گفتار و اشعارش به بی اعتقادی خود نسبت به اسلام و خدای یکتا اعتراف می کرد:
لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل
بنی هاشم با پادشاهی بازی کردند پس نه خبری از آسمان آمده و نه وحیی نازل شده است. این از اشعار آن ملعون است.
نقل شده وقتی اسرای اهل بیت را وارد مجلس یزید کردند کلاغی به صدا درآمد. در اغلب فرهنگها صدای کلاغ را شوم می دانند. یزید با توجه به این معنا گفت: ما انتقام خود را از پیامبر گرفتیم چه کلاغ صدا کند چه نکند.
تعصب جاهلی طایفه ای در حد کمال خود در یزید زنده شده است. او کشتگان کربلا را عوض کشتگان کفار در جنگ بدر می داند چرا که آن کشتگان از سران خاندان امیه و طرفداران آنها بودند.
حتی معاویه نیز که با زیرکی تمام نفاق خود را پنهان می کرد نتوانست در خلوت و در محافل خصوصی از اظهار دشمنی اش با پیامبر خودداری کند.
امروز هم جبهه حق و باطل همین ویژگی ها را دارند . جبهه حق جبهه خداپرستان نیک سرشت و جبهه باطل جبهه ملحدان بدسرشت است. دنیایی که امروز در مقابل جبهه حق ایستاده باوری به خدای متعال ندارد. دنیای استکبار دنیای کفر است. پیروان آنها نیز ملحدان و منافقانی هستند که هرچند ظاهری دینی دارند اما در باطن هیچ باوری به خدای یکتا و حقیقت ندارند و به انگیزه های مادی و نفسانی اظهار ایمان می کنند. این ویژگی خیلی مهم است چون راس و اساس سایر ویژگی هاست.
 
ویژگی دوم جبهه حق پرهیزکاری و اطاعت و در مقابل در جبهه باطل دنیاپرستی و لذت است.
سیدالشهدا ء امام پرهیزکاران است او انسانی است که به طمع دنیا خود را نفروخته و جان گرانبهای خویش را جز به حق متعال تقدیم نکرده است وگرنه برای او دنیا در بالاترین سطحش ممکن بود. او هم در زمان معاویه هم در زمان یزید می توانست با سازش و مدارا بهره ای وافر از دنیا و ثروت داشته باشد. یزید برای جلب نظر یکی از مخالفانش یعنی عبدالرحمان بن ابی بکر صدهزار درهم فرستاد. اگر حسین ع دنبال دنیا و لذت های آن بود دهها برابر این را می توانست از معاویه و یزید بگیرد چون آنها می دانستند حسین ع با موقعیت ممتازش مهمترین رقیب آنهاست. حسین علیه السلام کسی بود که همچون پدر و برادر بزرگوارش نیمه های شب کیسه های غذا را برای یتیمان به دوش می کشید؛ این را وقتی دانستند که به شهادت رسید و جای آن بر بدن مطهرش آشکار شد.کسی که برای همدردی با یتیمان و بینوایان نیمه های شب از لذت خواب و استراحت خود صرفنظر می کند چطور می تواند انسانی پرهیزکار نباشد؟
و اما در جبهه مقابل دنیاپرستی و لذتجویی اصل و اساسی مهم است و این از کفر و نفاق آنها ناشی می شود. آنها برای خود حیاتی جز حیات مادی باور ندارند تا بخواهند لذت های خود را به تاخیر بیندازند یا به امید پاداش اخروی از لذتی دنیایی بگذرند بلکه هریک از دیگری سبقت می گیرد که به لذتی بیشتر و بهره ای بزرگتر از دنیا برسد. معاویه اولین کسی بود که تحت عنوان خلیفه مسلمین کاخ سبزافسانه ای خود را در شام بنا نهاد. او بیت المال را مال البیت می دانست و هرگونه که دلش می خواست از آن استفاده می کرد. او بیت المال سرشار شام را برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود بکار می برد. با آن پول فراوان برخی اصحاب پیامبر ص را می خرید تا برای او و منافعش حدیث جعل نمایند یا یاران علی و حسن علیهما السلام را تطمیع می کرد او به عبیدالله بن عباس فرمانده لشکر امام حسن یک میلیون درهم رشوه داد تا سپاه امام را ترک کند. بخش مهمی را هم برای جلب نظر سران قبایل صرف می کرد و بخشی را نیز صرف عیش و نوش خود و خاندان پلیدش می نمود. بسیاری از یاران معاویه بخاطر سفره چرب و لذیذ او گردش جمع شده بودند. یزید ملعون نیز همین شیوه را پی گرفت. او به لهو و لعب و لذترانی معروف بود. در زمان او عشرتکده ها رونق گرفتند و زیاد شدند؛ رقاصه ها و آوازه خوانها معروف و مشهور گشتند. فسق و فجور یزید چنان آشکار بود که وقتی معاویه برای بیعت گرفتن برای یزید به بزرگان مکه و مدینه مراجعه کرد بسیاری از آنها امتناع کرده و یزید را بخاطر این خصلتش شایسته خلافت ندانستند.
امروز هم جبهه حق و باطل همین تفاوت را با هم دارند. دنیا پرستان و لذت پرستان در جبهه حق نیستند چون در این جبهه پرستش خاص حق متعال و لذت حقیقتی تقرب به اوست. دنیای کفر و استکبار امروز، جهانِ لذت پرستی است . انواع و اقسام لذایذ و شهوترانی ها در آن وجود دارد و تقریبا هیچ و حد و مرزی نیز باقی نگذاشته اند. 
ما باید با این معیارها جای خود را در میدان جنگ حق و باطل مشخص کنیم. باید ببینیم ما پرهیزکاریم یا لذت پرست؟ با همین معیار می توان فهمید که در صحنه کربلایی و عاشورایی امروز، ما کدام سمت میدان هستیم. خدا را شاکریم که عزادار حسینیم و این خود نشانه ای از گرایش ما به جبهه حق است. البته جای هراس هم هست چون چه بسا وقتی به خودمان نگاه می کنیم می بینیم نشانه هایی از گرایش به جبهه باطل هم در ما هست. این گناهان این لذت دوستی و این دنیاخواهی های ما که گاهی حتی ما را به خیانت و گناهان بزرگ هم می اندازد نشانه میل ما به جبهه باطل است.
پس در ما دو استعداد متقابل وجود دارد هم استعداد پیوستن به جبهه حق و هم استعداد ملحق شدن به جبهه باطل و این ماییم که با تقویت خصلت های خوب یا بد به این دو نزدیکتر می شویم تا در نهایت به یکی از آنها بپیوندیم. خدا کند که ما از پیوستگان به جبهه حق باشیم. خدا کند ایمان و یکتا پرستی بجای کفر و نفاق در ما اوج بگیرد و پرهیزکاری و محبت خدا در جان و دل و اعضا ما هویدا گردد. در جامعه ما نیز خدا کند چنین بشود وگرنه خطری بزرگ مارا تهدید می کند.
آنروز که ابن ملجم قاتل شقی امیر مومنان علیه السلام به حضرت  اظهار محبت می کرد نمی دانست روزی قاتل ایشان می شود . شمر هم آنروز که در لشکر امیر مومنان در مقابل دشمنان شمشیر می زد فکرش را نمی کرد روزی روی سینه حسین علیه السلام بنشیند و سر فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله را از تن جدا کند. اما انتخاب های او ، گرایش های او ، خطاهای فکری و عملی او کم کم و به تدریج چنان اورا از حق و عدالت دور کرد که با افتخار در لشکر یزیدیان حضور می یابد و آن جنایت تاریخی را انجام می دهد. دعا کنیم و مراقبت کنیم عزیزان که قانون و سنت الهی آزمایش افراد و ملتها تعطیل نشده است. ما هم امتحان داریم جامعه ما هم باز امتحان دارد و هیچ ضمانتی برای فرد و جامعه نیست مگر اینکه بر خط حق و عدل حرکت کند وگرنه خواه ناخواه در مقابل ولی الهی که نماد حق و عدالت است قرار خواهد گرفت. مواظب باشیم. دعا کنیم. زیاد این دعا را بخوانیم : یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک.
 
سومین ویژگی جبهه حق عدالت است و در مقابل سومین ویژگی جبهه باطل ظلم و جنایت است
حسین علیه السلام میزان عدالت است. او انسان کاملی است که خود را برای عدالت و مبارزه با ظلم فدا کرده است. همانطور که گفتیم در زمان معاویه همه بیت المال صرف برنامه های سیاسی و منفعت طلبانه او می شد . امام حسین علیه السلام یکی از کاروانهای انتقال بیت المال را که به شام می رفت ضبط کرد و بین فقرا و نیازمندان مدینه تقسیم کرد. معاویه به ایشان نامه نوشت و به نوعی از حضرت انتقاد نمود . حضرت در پاسخ فرمود من دیدم این کاروان به شام می رود تا اموالش صرف تو و خاندانت شود لذا آنرا ضبط کردم و اموالش را بین نیازمندان تقسیم نمودم. این حرکت شجاعانه حضرت نشان از شدت علاقه او به برقراری عدل در جامعه می باشد همانطور که پدر بزرگوارش خود را برای عدالت فدا نمود. 
در مقابل و در جبهه باطل ظلم و بیداد و جنایت غوغا می کند. کفرو نفاق و بی باوری به خدا و روز حساب از یکسو و دنیاپرستی و لذتجویی بی مهار از سوی دیگر باعث می شود ظلم و جنایت در جبهه باطل بسیار باشد. اهل باطل دستشان به خون مظلومان آلوده است و حق آنها بر گردنشان سنگینی می کند. چه بسیار عدالت خواهانی که بدست این ظالمان در طول تاریخ کشته شده اند یا در گوشه زندان صدایشان خفه شده است. معاویه یکی از همین ظالمان جنایتکار است. او با اینکه در عهدنامه خود با امام حسن علیه السلام متعهد شده بود به شیعیان متعرض نشود اما طولی نکشید که آزار و اذیت خویش را آغاز کرد. او بسیاری از یاران سرشناس علی علیه السلام را به شهادت رساند که نمونه بارزش حجربن عدی و یاران اوست. فضا چنان بر شیعیان تنگ شد که داشتن عنوان محبت و دوستی علی علیه السلام جرمی بزرگ به حساب می آمد. اموالشان را غارت خانه هایشان را ویران و زن و فرزندشان را تار و مار می کردند. یزید در قتل و جنایت از مسرفان بود. او از قتل سیدالشهدا آغاز کرد و به کشتار مدینه و آتش باران کعبه خاتمه داد. سایر بنی امیه و سپس بنی عباس نیز از همین ویژگی حیوانی برخوردار و به قتل و کشتار و ظلم مشغول بودند.
در دنیای امروز هم همین ویژگیها را در دو جبهه حق و باطل مشاهده می کنیم. دنیای کفر و استکبار از انجام هیچ جنایتی ابا ندارد. اگر بتواند بدون هزینه نظامی بر کشورها غالب شود که بی سروصدا به تاراج منابع آنها می پردازد و اگر نتواند با جنگ و تهاجم و نظامی و کشتار. شاید در ظاهر در کشورهای جهانخوار رفاه و آسایش باشد اما این رفاه نسبی از تاراج ملت های ضعیف بدست آمده و می آید. بطور نمونه آمریکای جنایت کار که راس جبهه باطل است برای سلطه بر منطقه نفت خیز ما دو جنگ بزرگ به راه انداخت؛ در عراق به تنهایی حدود یک میلیون نفر کشته شدند. این جنایتکاران جهانی سعی می کنند از ستمگرانی مثل خود حمایت کنند مگر اینکه دفاع از آنها به ضررشان باشد نمونه اش صدام جنایتکار است که در قیام مردم عراق بعد از جنگ اول خلیج از صدام دفاع کرد و آن قیام مردمی به خاک و خون کشیده شد اما وقتی دید صدام حیوانی مهارنشدنی است اورا کشتند. ما با این ویژگیها می توانیم جبهه حق و باطل امروز خود را تشخیص دهیم.
 
وفاداری و بی وفایی چهارمین ویژگی جبهه حق و باطل است
در جبهه حق وفاداری بخصوص وفاداری به عهد و پیمان امری ضروری لازم است. خداوند در قرآن به مومنان فرمان می دهد به عهد و پیمانهای خود وفادار باشند و حتی بر عهد خود با دشمن و مخالف هم پافشاری کنند مگر اینکه طرف مقابل عهدشکنی نماید.
روی کار آمدن یزید و جنایتش نتیجه عهد شکنی بود. معاویه با امام حسن پیمان بسته بود بعد از خود کسی را بعنوان خلیفه تعیین نکند اما چیزی نگذشت که او عهدنامه را زیر پایش گذاشت و لگدمال کرد و در آخر عمر ننگینش یزید را با وجود مخالفت های زیاد و بزرگان بعنوان ولیعهد تعیین کرد. حتی یزید هم از سفارش پدرش در مورد عدم تعرض به امام حسین علیه السلام بعنوان یک خویشاوند تعدی کرد و در فرمان ویژه ای که ابن زیاد داد خواستار قتل امام شد.
اما در جبهه مقابل وفای به عهد اصل مهمی است. امام حسین علیه السلام در زمان معاویه از مبارزه با او خودداری کرد چون عهد برادرش با معاویه را محترم می شمرد اما با مرگ او و سرکار آمدن یزید نالایق دلیلی برای عدم مبارزه نبود.
امروز نیز می بینید که جبهه حق و باطل از همین ویژگی برخوردارند. در همین قضیه برجام که پیمانی بین ما و دنیای استکبار است و به همه مواد پیمان عمل کرده ایم اما طرف مقابل با ایجاد مانع در یکی از مهمترین مواد پیمان یعنی تبادلات بانکی عملا پیمان را زیر پا گذاشته است. آمریکای جنایتکار بعد از پذیرش رفع تحریم بانکی در برجام بطور سری بانکهای جهان را از همکاری با ایران منع کرده و آنها را تهدید نموده است. خداوند در قرآن کریم دوستان شیطان را بعنوان بی وفایان به عهد معرفی می کند لذا بدینوسیله به مسلمانان هشدار می دهد که بعد از پیمانی ضروری که با آنها می بندند به وفای به عهد آنها دل خوش نکنند. این به تجربه تاریخی هم ثابت شده است.
 
اخلاص و ریاکاری پنجمین ویژگی جبهه حق و باطل است
در جبهه سیدالشهدا صداقت و راستی موج می زند. از حبیب بن مظاهر 90 ساله تا قاسم بن الحسن 9 ساله همه و همه با اخلاص و صداقت خود را وقف سیدالشهدا و او هم خود را فدای اسلام و قرآن کرده است. آنها ابایی از راستی و صداقت ندارند چون انسانهای پاک و صافی بوده اند. اما در جبهه باطل ریاکاری است چون درونی پلید و ظاهری آراسته دارند. نه بندگی و عبادتشان برای خداست و نه شهامت راستی را دارند. آنها برای فریب مردم عبادتی می کنند. آنها برای ریاست حکومت می کنند نه برای خدا و خدمت به خلق. موضعگیری شان دائر مدار منافع مادی آنهاست. اهل راستی و راستگویی هم نیستند. یزید با وجود دلایل و نشانه های زیادی که برای دست داشتنش در واقع کربلا هست برای فریب مردم مدعی می شود که ابن زیاد زیاده روی کرده و حسین علیه السلام را به شهادت رسانده است. او هم به حاکم مدینه و هم به ابن زیاد توصیه کرد در صورت عدم بیعت حسین ع اورا به شهادت برسانند. افتخار او به شکست ظاهری امام حسین ع در بدو ورود اسرا هم نشانه روشنی است هرچند با عوض شدن فضا دست به عوامفریبی زد.
در دنیای امروز هم جبهه باطل جبهه ریاکار و ناراستی است. تظاهر و عوامفریبی با رسانه ها و تبلیغات از اصول برنامه های آنهاست. وای بر انسان ناآگاه و بی بصیرتی که گوش به تبلیغات رنگین و اغواگر آنها بدهد. آنها چنان دانه های شک و تردید به ارزشها و حقایق را در دل مخاطب خود می کارند که او اصلا متوجه نمی شود و این ادامه می یابد تا جایی که خود را در مقابل جبهه حق می بیند و کم اند حرّصفتانی که بیدار شوند و جبهه باطل را رها و به جبهه حق بازگردند. پس مراقب تبلیغات اغواگر اهل باطل باشیم نکند فریب بخوریم. نکند ریاکاری آنها را متوجه نشویم و نکند که از زبان جنایت کاران سخن عدل بشنویم و باور کنیم یا از زبان دین ستیزان کلام دفاع از دین و ارزشها بشنویم و باور کنیم. مراقب باشیم . جنگ نرمِ جبهه باطل سخت پیچیده و پنهان است. 
 
ح. توانا
محرم الحرام 1438
 
Revolution mahdi, revolutionary  Hosseini
This salute and chanting Zaman as to his dead grandfather Aba Abdullah Al PBUH. The heart-rending words of the highest level of intensity to love him Sydalshhda can be understood. And can be tyrants and oppressors, he realized the height of disgust. his martyr, but with the tyranny and oppression will fight and win. We also Shaallh the companions of Imam global uprisings and revolutions in Him. And, of course, according to the military's supreme leader Imam need to improve oneself is not an easy task.
 
Features front right and wrong
The famous statement "Every day is Ashura and all the land of Karbala", represents this truth. the intentions of the parties is very important and it is very pathetic and painful events. So we try to front features two large extent be determined on the same basis.


کد مطلب : 2165               بازدید از مطلب: 336
ارسال اين مطلب به دوستان
ارسال اين مطلب به دوستان
دريافت فايل مطلب
دريافت فايل مطلب
نسخه قابل چاپ
نسخه قابل چاپ

 [0 نظر]



نام شما :
آدرس سایت یا وبلاگ:
http://
آدرس ايميل :
نظر شما :
کد امنیتی:
  

  یادداشت  
 معرفی
 
الحمد والثناء لعین الوجود و الصلاه و السلام علی واقف مواقف الشهود و علی آله امناء المعبود
 
این سایت به یاری خدا برای ارائه مشاوره دینی و پاسخگویی به سوالات دینی مراجعین عزیز و ارائه مقالاتی در زمینه های مذهبی و فرهنگی می باشد. ما اهل علم و فضل را به همکاری در زمینه های گفته شده دعوت می نماییم.
از او یاری می طلبیم و بر او توکل داریم.

  پیوندها  
  اوقات شرعي  

درباره ما  ارتباط با ما  |  آمار بازدیدکنندگان |  جستجو  |  فید مطالب

استفاده از کلیه مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

طراح : شرکت گذرگاه وارثان لارستان‬