یکشنبه 28 آبان 1396
جملات قصار:
امام رضا (علیه السلام) :دانش گنجینه های با ارزشی است و کلیدهای آن پرسش است پس بپرسید خدایتان رحمت کند.                        امام صادق (ع) می فرمایند : سوال کلید گنج دانش است                        امیر المومنین علی (علیه السلام) : هرکس با خردمندان مشورت کند از پرتوی خردها روشنایی می گیرد .                       
  مقالات  


  پیگیری سوالات  

 کد رهگیری:



  ورود  
نام کاربری :   
کلمه عبور :   



به خاطر بسپار
[عضویت]
  ذکر ایام هفته  



  چه طولانی شده غیبت!!  

  سخنان نورانی  

:::مقالات:::

زمان انتشار: 7 آبان 1396   06:09:57

 
 
 
ادعای قرآن کریم در مورد عدم هیچ‌گونه خللی در نظام آفرینش در حد اعجاز است چه اینکه همیشه برخی امور ناپسند و به‌ظاهر نامطلوب و غیرمتناسب در جهان، ذهن انسان را در مورد کمال آفرینش به چالش می‌کشد اما قرآن کریم مدعی است؛ هم ساختار نظام آفرینش و هم اهداف و مقاصد آن، بدون هرگونه عیب و نقص و خلل می‌باشد. 

زمان انتشار: 25 مهر 1395   10:09:33

اگر عبودیت را به معنای نمایش زیبای آفریدگار بدانیم پس زینب کبری ع از زمره بهترین بندگان است چراکه او خدای متعال را زیبا و نیکو نشان داده است. زینب سلام الله علیها با همه اوصاف شایسته خویش از علم و معرفتش تا عبادات و خلوص و صبر و شکرگزاریش خدای خویش را زیبا جلوه داده است.
 

زمان انتشار: 18 مهر 1395   16:25:08

حجه الاسلام رسول جعفریان : امام در آغاز مسیر به فرزدقِ شاعر که آن زمانى جوانى بیش نبود، برخورد. از وى درباره وضعیت کوفه پرسش کرد. فرزدق گفت: أنتَ أحبُّ الناس إلى الناس، و القضاء فى السماء، و السیوف مع بنى امیة.و در نقلى دیگر: قلوبهم معک و سیوفهم علیک،قلوب الناس معک و سیوفهم مع بنى امیة دل آنها با تو و شمشیرهایشان با بنی امیه است.پاسخ امام حسین(ع) به فرزدق این بود: ما أشکّ فى أنک صادق، الناس عبیدُ الدنیا، و الدّین لغوٌ - لعق - على ألسنتهم، یحوطونه ما درّت به معایشهم، فاذا استنبطوا ـ محصوا ـ قلّ الدیانون.تردیدى ندارم که تو راستگو هستى. مردم بنده دنیایند و دین تنها بر زبانشان جارى است؛ اطراف آن می‌گردند تا وقتى که معیشتان بگذرد، اما در وقت سختى، دیندار واقعى اندک است. این وضعیت کوفه بود، اما محاسبه سیاسى امام، روى اطمینان صددرصد نبود؛ بلکه روى شیعیان کوفه بود که گزارش آنها را از طریق نماینده خود مسلم به دست آورده بود.
 

زمان انتشار: 17 مهر 1395   15:08:49

در روایت داریم که "احب الله من احب حسینا" یعنی خدا را دوست داشته هرکس حسین ع را دوست بدارد. در این روایت شریفه که از غرر احادیث محسوب می شود اوج مقام و منزلت اولیاء الهی بخصوص حضرت سیدالشهداء بیان شده است. این سری از اسرار است که برای اهل ولایت بیان می گردد وگرنه هرکس شایسته این کلام نیست. یک پاکی ذات و نهاد و یک معرفت فطری نسبت به مقام ولایت لازم است که این کلام به فرد القاء شود.
 

زمان انتشار: 15 مهر 1395   11:23:44

شبهه به یک اعتبار دیگر مانند ویروس است. ویروسها از لحاظ ساختار درونی با سلولهای بدن تفاوت دارند اما وقتی وارد بدن می شوند طوری خود را نشان می دهند که سیستم دفاعی بدن نمی تواند آنها را از سلولهای خودی تشخیص دهد چون شبیه یاخته های بدن هستند لذا وارد بدن و سپس سلولها می شوند و از خود سلولها سالم برای تکثیر استفاده می کنند و سپس سلول میزبان را می کشند و پس از خروج در بدن منتشر می گردند.
شبهه نیز یک جنس بنجل غیر اصلی است. یک ویروس است که وارد فکر و ذهن انسان می شود و عقاید صحیح را خراب و ویران می کند و در فکر و ذهن انسان تکثیر می شود و انسان سالم العقیده را بیمار و بی عقیده می کند.
 

زمان انتشار: 15 مهر 1395   10:09:28

از زمانی که آدم علیه السلام خلق شد و ابلیس لعین به خصومت و دشمنی با او پرداخت جبهه حق و باطل در مقابل هم صف آرایی کردند و این دوجبهه همیشه بوده و همیشه خواهد بود. این جمله معروف کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بیانگر همین حقیقت است . البته در این بیان کربلا و عاشورا میزان و معیار قراداده شده است چرا که این میدان سخت ترین و مهمترین جبهه ای است که در طول تاریخ بین حق و باطل آراسته شده است به این جهت که هم تشخیص حق و باطل در این جبهه سخت بوده است هم مقاصد طرفین بسیار مهم بوده است و هم وقایع آن بسیار رقت انگیز و دردآور است. لذا ما سعی می کنیم ویژگی های این دو جبهه را بر اساس همین میزان بزرگ تعیین کنیم.
 

زمان انتشار: 15 مهر 1395   09:53:42

بزرگترین پدیده الهی که در پیش روی ماست پدیده ظهور است . پدیده ای که در آن مظلومان و بلکه بشریت از ظلم و بی عدالتی و جرم و جنایت نجات می یابد و نور و روشنایی و معنویت و عدالت گسترده می شود. در ظهور همه آرزوها و خواسته های متعالی بشر محقق می گردد و حق بر باطل بطور مطلق حاکم می شود. 
در گذشته ما هم حادثه ای بزرگ است که در روز دهم عاشورای سال 61 هجری بوقوع پیوست. حادثه ای دردناک که هر انسان حقیقت جو و عدالت خواهی را متاثر می سازد.  این حادثه حادثه عاشوراست . بزرگترین مصیبت و واقعه دردناک بشری که در آن عدالت جویانی الهی به طرز فجیعی به شهادت رسیدند و دل اهل ایمان از آن زمان پر از غصه و خون گشت.
 

زمان انتشار: 17 اسفند 1394   11:38:30

آیا فقهی که در تاریخ امت اسلام چه در مذهب تشیع و چه تسنن وجود داشته و دارد چنین بوده است یا خیر؟
آیا فقه می تواند با تکیه بر این نگاه کارایی کافی در حل مسائل جامعه داشته باشد یا خیر؟ 
آیا دغدغه فقه حل مسائل فرد و جامعه است یا کشف و بیان احکام شرعی ولو اینکه موضوعی برای برخی از آن احکام نباشد ؟
 اینها سوالاتی اند که در پاسخ به آنها نمی توان تنها به تعریف فقه بسنده کرد 

زمان انتشار: 17 اسفند 1394   10:53:13

هرچند به لحاظ فیزیک نظری بازگشت به گذشته امکان پذیر می نماید اما دخالت آیندگان در گذشته دچار مشکل فلسفی جدی است که وقوع آنرا در عینیتی مادی و جسمانی کاملا دور از دسترس می سازد. از سوی دیگر دخالت انسان یا هر موجود محدود دیگری در آفرینش کیهان بیکران با نیروهای فراتصور چیزی جز یک تخیل گرایی بی منطبق به نظر نمی آید. لذا سعی و تلاش داروینیسم گرایان نوین برای وصله زدن به این لباس ناموزون و ناسازگار بر تن تاریخ آفرینش راه بجایی نبرده و محکوم به طرد و فراموشی است. 
 

زمان انتشار: 17 اسفند 1394   08:03:15

 
جامعه یکی از پدیده های شگفت انگیز جهان است. نقش جامعه را تا بدانجا مهم شمرده اند که گفته اند اگر جامعه نبود انسانیتی هم نبود.  اما ابعاد مختلفش هنوز مورد تردید است. آیا جامعه واقعیتی خارجی است یا اینکه در خارج چیزی جز افراد وجود ندارند و درک انسان از جامعه بصورت یک واقعیت، خیالی بیش نیست؟ این یک نمونه از تردیدهایی است که اندیشمندان نتوانسته اند در مورد آن به توافقی برسند. با این حال یک جامعه، عوامل ایجاد و حیات و همچنین عوامل انحطاط و نابودی دارد. هر مکتبی با هر نوع نگاهی به ماهیت و وجود جامعه، این عوامل را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند اجتماع خود را که عامل اساسی در بقای بشر و منافع افراد است، حفظ کند. انسانها دوست دارند به سعادتی در متن جامعه خویش دست یابند و این جز به حیات و بقای جامعه ممکن نیست. در این بررسی کوتاه سعی کرده ایم ابتدا به ذکر نظریه های برخی اندیشمندان در رابطه با اصالت و ماهیت جامعه بپردازیم و رهیافتی دینی را بسوی حقیقت این امر بگشاییم. سپس به عوامل حیات و نابودی جامعه از منظر قرآن کریم که برترین منبع شناخت و معرفت ما مسلمانان است پرداخته و از نگاه دقیق و جامع این کتاب الهی، موجبات زندگی و مرگ اجتماع را ذکر کرده ایم. امید است با مد نظر قرار گرفتن این عوامل، حیات متعالی جامعه اسلامی تقویت و حفظ گردد.

زمان انتشار: 17 اسفند 1394   07:56:48

 
ما به طلبگی و روحانیت بیشتر نگاه فردی و شخصی داشتیم . پیش خودمان می گفتیم طلبگی یعنی معرفت یافتن، نماز و عبادت بهتر و بیشتر داشتن. اما گذر زمان کم کم ما را به عرصه هایی کشاند که دانستیم آنچه آن عالم مجاهد به ما می گفت ثمره یک عمر حضور مجاهدانه در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی  بوده و مقصود و هدفش از بیان مکرر آن روایت، تذکر و تنبه ما طلاب تازه وارد بود که بدانیم به کدام قله رفیع بیاندیشیم و خود را با کدام نگاه و برای کدام هدف، تربیت و آماده سازیم.آن مجاهد سالک به ما متذکر می شد که شما نیز روزی از ارکان ملت و امت خواهید شد، رکن شدن همت و تلاش و توانمندی بیشتری می خواهد، پس ای دوستان ! امروز که روز تلاش شماست تا در توان دارید بیشتر کوشش کنید.

زمان انتشار: 17 اسفند 1394   07:05:21

کسی که می خواهد خانه ظلمانی حیات نازل خویش را با هدف رسیدن به بهشت زندگی عارفانه ترک کند نیازمند به راه و راهنمایی است که بی هیچ خطا اورا به مقصد برسانند. این دلیل و راهنمای بی خطا، دین الهی و اولیاء خدا هستند؛ خداوند متعال از فضل و کرمش این دو را به همه انسانها عرضه کرده است. دین، بیان بایدها و نبایدها ، راهها و چاهها ، اسرار و حقایق عالم است و اولیا الهی برترین تربیت یافتگان آن.

زمان انتشار: 12 آبان 1394   16:16:34

 دین بیش از هر مکتبی عملگراست. در دین علم و دانش اغلب کاربردی است و کمتر دانش دینی را می توان یافت که دانش محض باشد و کاربرد عملی در یکی از ابعاد مربوطه نداشته باشد.به همین دلیل در تعلیم علوم و معارف دینی، قانع شدن حد قابل قبولی است. از نظر دین لازم نیست ارائه دانش را فراتر از این حد ادامه دهید چراکه هدف اصلی عمل کردن فرد به اقتضائات معارف است و نه شناخت تفصیلی آنها. شاید این ادعا عجیب بنظر برسد 
 
 

زمان انتشار: 10 آبان 1394   10:19:16

یافتن انسانی که تمام خصلتهای نیک و شایسته را در خود داشته باشد کمتر از یافتن آبی گوارا در کویری گرم و سوزان نیست. او وجودی آرامش بخش و در عین حال حرکت آفرین دارد. چنین انسانهایی ضمیر و درون آدمی را سکون بخشیده و وابسته خود می سازند. مهر ، لطافت ، صلابت ، دانش ، فروتنی ، بندگی ، سادگی ، صفا ، کرامت ، بخشی از انوار دل انگیزی است که یکجا از وجود انسانهای الهی همچون حسین علیه السلام برجانها می تابد و آنرا دربند محبت خویش می سازد. آیا می توان دوستدار چنین انسانی نبود؟
 
 

زمان انتشار: 4 آبان 1394   08:58:57

زیبایی های کربلا
 
وقتی یزید در مجلس شام ، خاندان رسالت را بخاطر شهادت و اسارت و شکست ظاهری ، خوار و ذلیل شمرد حضرت زینب کبری سلام الله علیها جمله ای فرمود که هم موجب سرافکندگی آن ملعون و هم باعث حیرت اهل نظر و اندیشه شده است . وآن جمله معروف این است:  ما رایت الا جمیلا

 

زمان انتشار: 3 آبان 1394   16:54:34

پاسخ سوالاتی درباره واقعه کربلا و امام حسین علیه السلام (2)
 

زمان انتشار: 27 مهر 1394   09:28:51

پاسخ سوالاتی درباره واقعه کربلا و امام حسین علیه السلام (1)
 
آیا امام حسین بیعت خود را از یاران برداشت ؟
چرا به امام حسین ع ثارالله می گویند؟
چرا امام حسین کمک فرشتگان را نپذیرفت ؟
چرا ...
 

زمان انتشار: 22 مهر 1394   17:20:13

محبت ، تهدید و فرصت
 

زمان انتشار: 15 مهر 1394   08:30:57

خاطراتی جالب از استاد قرائتی
 

زمان انتشار: 15 مهر 1394   07:40:11

موجودات اینسویی همه تنزلی اند و قدر و اندازه هایی دارند که با دریافت شدت انوار عالم متناسب است مانند اجزاء مختلف ساختمان که میزان فشار بر آنها محاسبه و اندازه و مقاومت لازم در آنها رعایت می شود.
پس برای اینکه شدت انوار ذات و صفات الهی طومار وجود کائنات را در هم نپیچد حجبی لازم است که از شدت این انوار بکاهد.
 
 


  یادداشت  
 معرفی
 
الحمد والثناء لعین الوجود و الصلاه و السلام علی واقف مواقف الشهود و علی آله امناء المعبود
 
این سایت به یاری خدا برای ارائه مشاوره دینی و پاسخگویی به سوالات دینی مراجعین عزیز و ارائه مقالاتی در زمینه های مذهبی و فرهنگی می باشد. ما اهل علم و فضل را به همکاری در زمینه های گفته شده دعوت می نماییم.
از او یاری می طلبیم و بر او توکل داریم.

  پیوندها  
  اوقات شرعي  

درباره ما  ارتباط با ما  |  آمار بازدیدکنندگان |  جستجو  |  فید مطالب

استفاده از کلیه مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

طراح : شرکت گذرگاه وارثان لارستان‬